Vattenansikte och slapp ring

Hi hallå allesammans! 

Himlen är blå, shortsen är på, tisdagen har visat att den finns och idag ska man få hoja hem med en öl innanför västen och en bunt sedlar i troskanten. Man är så fantastiskt lycklig varje gång det kommer till löningsdag. De går aldrig obemärkt förbi. För er som inte visste firar jag numera löningsdag en gång i veckan. Varje tisdag sker det, runt halv sex snåret då ekonomiansvarig på restaurangen glider in genom dörrarna. 

Jag har fyllt år. Jag trodde att alla stora födelsedagar var över nu när jag gått över 20-gränsen. Eller inte alla stora, jag har ju kvar de flesta jämna siffror också, men de som firas med bravur och man har tillgång till platser man tidigare inte fått besöka. 21 är en sån ålder i det här landet, nästan. Den firas i alla fall stort. När man säger att man fyller 21 blir det ett större grattis än om man fyllt 20. Ingen vet varför, men så är det i alla fall. Man får göra allt när man är 18 här nere. Av någon märklig anledning har de inte hakat på Sveriges helt fantastiska alkohol-lagar att man får bli drängafull på krogen vid 18 års ålder, men man får inte åka till shopen och köpa hem guldet. Hade vart bättre om precis alla länder i hela världen följde den svenska regeln. Känns ändå som den mest logiska. 

Födelsedagen var hur bra som helst. Jag hade lite planer att genomföra och jag följde nästan allihop. Under dagens gång adderades även några saker till på listan. Jag trodde till exempel aldrig att jag skulle bajsa på mig under min allra första dusch som 21-åring, men det hände. Trevlig överraskning. Lite jobbigt dock när jag insåg att jag måste ju få bort det på något sätt. Kunde inte hämta papper. Toapapper och vätska är ingen bra kombination. Det hade förstört hela toarullen och då hade jag behövt köpa nytt då vi alltid har ont om toapapper. Jag kunde inte direkt skölja bort det med gott resultat heller så vi har en skitdålig dusch utan duschslang som sitter fast i väggen. Man får då försöka puta med stjärten upp mot vattnet men det blir inte bra heller. Den slutliga lösningen var att jag fick använda kranen i badkaret. Lägga mig ner på rygg, upp med benen mot väggen och glida mig till rätt position. När jag låg i rätt position fick jag flytta ringmuskeln lite i sidled för att få till den perfekta rensningen. En procedur som gjorde att hela dagen blev försenad. Jag som bara skulle fisa i takt till en låt. 



När jag var ren och fin åkte vi in till stadsmiljö. Efter ett Mcdonalds-mål var det dags för att få utlösning av sig själv. Vi stod där och väntade på att det skulle knäppa till. Precis innan kortögonblicket kommer det givetvis fram en kines och förstör alltihop. Det gamla vanliga. De är alltid i vägen. Varenda dag och i vartenda steg man tar. Inte ens ett förlåt-leende fick man av killen där i jackan. "Jag ska fan nita honom!" sa Salomon "Man gör inte såhär på Freyrs födelsedag!". Jon hann precis stoppa honom innan han skulle löpa efter kinesen.



Vi plockade sen upp min kära vän och gamla kollega Hanna. Hon visste precis vad jag ville ha på min födelsedag. Kaffi och kaka! Det finns inte mycket som är fel med Kaffi och kaka. Detta var även en mycket välgjord Kaffi. Har ätit bättre kakor i mitt liv, men den var helt klart godkänd. Bra födelsedagsfika, det är min slutsats av det hela.

Vår nyaste sambo slöt senare upp efter en lång promenad i regnet. Han hakade på till mitt nästa planerade ställe. När det finns en dag att fira, så har jag gjort klart för er hur man ska fira denna dag. Det kan vara vad som helst som ska firas på vilken som helst av våra veckodagar. Jag känner på mig att orden redan är tagna ur munnen på mig. OSTBRICKA! Jag skulle göra min egen ostbricka den här gången för att känna på livet som riktig vuxen. 



Här står jag och ska välja ost. Jag hade ingen aning om att det fanns så mycket ost att välja på. Förut har man ju bara köpt in en bricka så har någon annan valt åt en. Jag körde på blunda och peka-metoden. Funkar i ur och skur. 

När osten var handlad (dyr som satan) och leendet var på topp letade vi runt lite och hittade den här dörren. 



"Vi går in!" sa Johan på göteborgska. Vi övriga följde efter och vi var inte ledsna över att vi gjorde det. Det var en underground-pub med varenda millimeter på väggarna täckta med döda djurhuvuden. Golvet var täckt med hud från diverse nötkreaturer. "Här känner jag mig som en man." sa jag till grabbarna. "Låt oss ta en öl, för helvete!" fortsatte jag. Man var tvungen att prata lite hårdare på det här stället för att passa in. Det var svordomar och könsord i varenda mening. Vi dunkade näven hårt i bordet när någon sa något kul och skrattade högt med öppen mun så att lössnusen rann ner över tänderna. Det samlade man ihop till en spottloska och spottade ut på golvet. Som en riktigt karlakarl. Vi passade på att ta den nya gruppens första gruppbild på detta ställe. 



Vi valde fiskhörnan. Det kändes bäst. Johan valde den platsen. "Ni måste bli lite mer göteborgaktiga. Det här är precis som familjefotot jag och min familj tog i feskekörkan." sa han. 

Efter avslutat besök på denna jägarklubb var det dags att testa dagens jaktlycka på riktigt på lokalpuben. Efter ett stopp hos vår svenska bartendervän Elin och en födelsedags-shot...



...och en snabb födelsedags-shot när vi stötte på vår lokalpubs-bartender tillsammans med sin polare vid banjon...



...var det dags att verkligen fatta tag i bössan. 



Briljerade som vanligt. Salomon hade en väldigt bra start men jag tog tag i livet och vann. Gjorde ett smärre misstag i slutet när jag trodde att bonusbanan med mullvadarna var över. Då hoppar det fram två till och jag missar dem. Detta resulterade i en andraplats på listan, bakom mitt tidigare rekord. Jag var ändå rätt nöjd. Jag tog en till klunk av ölen. Det förtjänade jag. 

Hela gänget samlades sen för gemensam vandring ner mot Brazilian barbeque. Restaurangen jag talat om tidigare där en man kommer ut med ett svärd med kött och frågar om man vill ha. Han frågar alltid och man vill alltid ha. Jag slog ätrekord den här dagen. Min kära vän och gamla kollega Hanna gjorde nog också det. På vårt gamla jobb i Svedala hade hon alltid störst matlåda med sig av alla och åt upp allt. Alla var imponerade av henne. Men denna dag svävade besvikelsens moln över henne. Hon var fullständigt slutkörd efter måltiden. Vi andra trodde hon skulle ta två efterrätter, men det gjorde hon inte. "Du har gett paltkoma ett ansikte." sa Jon till henne. 



Hon ser nästan lite blå ut i ansiktet. Som om hon drunknat och legat i vattnet bredvid bryggan i två veckor. Nej det var en obehaglig syn. Önskar inte ens min värsta fiende att se Hanna efter en kött-buffé. "Sluta ta kort på min kompis. Fuck you!" sa sophie. 



Här är gruppen som samlades vid det rektangulära bordet. Johans flickvän var med tidigare under middagen men var dessvärre tvungen att kasta in handduken. "Jag har viktigare saker för mig." sa hon och klappade mig på axeln. 

Så för att dra en sammanfattning. En lyckad födelsedag får man genom gott sällskap, kaffi, kaka, öl, döda djur, tv-spel, paltkoma, ost och bajs. 

Ha en bra dag!
Med vänlig hälsning
Mannen som har en check värd tio minuters ryggkli
Freyr

Kommentarer
Postat av: svava

låter som att du har haft en underbar födelsedag. synd att du bajsade på dig bara, men det bör du vara van vid vid det här laget. saknar dig min bror! kram

2011-04-08 @ 12:18:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0