Fundersamhet och Gudagåvor

Hallå allesammans! 

Jag hittade den här bilden som jag tog med en vass mobilkamera på kvällskvisten i Stockholm i somras. Istället för mittlinje hade de massa ordspråk ingjutet i vägen. Jag fastnade för ett specifikt och var inte sen med att föra handen ner i fickan och ta fram yuppin. 



Granska den, njut av den, känn dess starka innebörd. 

Jag kom på att det stämmer ju in alldeles utmärkt på mig nu. Jag lever precis som en Gud. Borde stå det i gatan i stället. "Freyr bor i Sydney och lever precis som en Gud". Jag har ju det härliga sommarvädret när gator och torg i hemstaden är täckta med snö. Med största sannolikhet syns inte ens den här texten nu. Jag äter billig eller gratis mat. Är bakfull några gånger i veckan och går till jobbet varje morgon, trots att det är lite för långt. Kan slå vad om att Gud drack vin åtminstonde två gånger i veckan, samt att han inte hade någon bil. Såvitt jag vet var det inte ens han som uppfann hjulet. 

Precis som Gud så jobbar jag ju numera sex dagar i veckan. På söndagen blir det inte mycket gjort. Då kollar jag på min pengabunt och ler, jag ler stort till och med. Känner en viss törst tillsammans med sprängande huvudvärk och illamående. Det var detta Gud kände också. Han hade ju egentligen inte uppfunnit veckan än. Det är en ren slump egentligen att söndagar är vilodagen. Anledning är att Gud ville ha lite för roligt och öppnade den där extra flaskan tillsammans med Eva och Adam på lördagkvällen. Han ville helt enkelt inte göra någonting på söndagen. Han var klar. "Låt gå för det här! Jag har skapat Jorden på sex dagar, sluta tjata.". 

Maria, Guds fru och Jesus mor, var egentligen inte glad på Gud denna dag. Det var inte på denna dag som Jesus skapades. Det var långt efter. Även om Maria hade släppt till hade det inte funkat för Gud hade vinballe. Så är det lite för mig också. Fast tvärtom. Jag har ingen vinballe men tjejerna släpper inte till. Känns så orättvist på något sätt. Varför ska Gud få allt det bra? Han jobbar ju inte ens längre. Han jobbade de där sex dagarna, skrev en bestseller och sen dess har han inte synts till. En annan måste ju upp varje måndag och leverera de där sex dagarna för att få skymta pengabunten på lördagen. Vad gör han nu för tiden? Kanske jobbar på en ny bok? Hur ska han kunna toppa den han skrivit tidigare? Vad ska den heta? Bibeln 2? Allt det där som hände när vetenskapsmännen kom? 

Ja du, Gud. Du får fan börja leverera nu. Dina storhetsdagar är över. 

Ha en trevlig söndag! Jag har halsfluss, kunde dessvärre inte hänga med grabbarna och bli bakfull idag. Men de hade i alla fall en riktigt bra kväll berättade de. Kul. 

Med vänlig hälsning
Er desperate och sorgsne kärleksvän
Freyr

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0