Knegare, lya och pengar i sjön

Chip chop allesammans!

Än en gång har vi ett uppehåll från er där hemma och än en gång har det hänt sjukt mycket bra saker. Ingen roadtrip, det händer i morgon. Men pengar i sjön, det har hänt. Kollade min internetbank häromdagen och såg att firman vi hyr rullande lägenheten av har dragit 350 pix av mig tre gånger den första december. Jag ringde dem och frågade vad fan de höll på med. De sa då att jag åkt igenom tullen utan att betala. Jag vet inte hur man betalar tull i det här landet. Detta innebär att man betalar 350 kronor varje gång man åker igenom en tull. Gillar vi bilen? Nej, vi hatar fanskapet.
Efter förra helgen vi hade har det tagit ett litet tag att hämta sig. Jag traskade som vanligt runt ensam på stadens gator för att Jon väljer att pysa ifrån mig tidigt på morgnarna. I torsdags funkade detta riktigt bra för då flyttade vi nämligen in ett radhus. Jag åkte såklart på allt det tråkiga medan Jon satt på en stol och packade nintendo wii spel inför julhandeln så att han kan få lite kosing i fickan och leva livet när jag äter ur soptunnan. Jag lyfta in packningen, pratade hyfsad engelska med en kines som inte kunde alls bra engelska. sen kom han hem och fick allt det bra. förutom den bästa platsen givetvis. den lyckades man sno åt sig så jag ligger och myser i min hörna medan de andra sover i grupp.
Senare på dagen var vi och hämtade två nya tillskott i familjen, Anthony och Oscar. De gled in på en räkmacka och bor nu med mig och Jon i radhuset. Campervanen har vi nästan glömt bort nu förutom att jag måste köra den tillbaka till Brisbane, ca 100 mil. Sen flyga tillbaka senast tisdag för att kunna jobba på onsdag. "Jobba?" kanske någon undrar. Jo det är såhär att mr Freyr har klippt sig och skaffat sig ett jobb. Det var en kille med dreadlocks som ringde mig en dag och frågade om inte jag ska ta över hans plats som kitchen hand på en lite restaurang i stan. "Jovisst!" sa jag och kollade till vänster där Jon stod och log sitt bredaste leende å mina vägnar. Sen kollade jag åt höger. Där såg jag den här krabaten.
Det här är den största spindeln jag sett i hela mitt liv. Bredvid den står det en snusdosa på högkant. Måste ju ha något att jämföra med och de flesta med samma ursprung som mig vet hur stor en snusdosa är.
Hur som helst. När Anthony och Oscar kom var det kväll i vårt land och vi drog hem till den nya lyan för att fräscha upp deras kroppar. Vi tog oss också en bit thai-mat och några procenthaltiga drycker på det. Därefter tog vi oss in till Hannas lya där vi fortsatte partajandet. När vi vaknat till liv dagen därpå (läs igår) var det rätt så jäla fint väder, som Oscar uttryckte sig, så vi tog oss till stranden för att få de där klassiska soltimmarna. Oscar tänkte att hans finska hud skulle klara av detta utan konstigheter så han struntade i att smörja in sig. Idag gråter han som ett litet barn och vill inte visa sig på gator och torg. Han säger också att hans mamma kommer bli skitförbannad på honom och säga finska svordomar och kasta knivar i det nyrenoverade köket de har på grästorp för att han inte tänkte mer än så. Det var ändå det sista hon sa till honom när han lämnade bilen den kalla vintermorgonen 2010. Tji fick hon.
Idag vaknade man upp efter ännu en välkomstfest och jag gick till jobbet för att göra mitt så att säga. Fick några klasar med färsk krydda som jag skulle skölja av och dra bort bladen på, sallad som jag skulle göra exakt samma sak med, potatis som jag skulle borsta rent, en fritös som jag skulle diska och så fyllde de på diskohon allteftersom under tiden de lagar maten. Detta ska jag göra fyra dagar i veckan mellan 12 och 17. Tjänar hyfsat med pengar, svart. Livet börjar vända nu mina vänner.
Just nu sitter jag i huset på översta våningen och tar det lugnt. De andra grabbarna är ute på stadsvandring. Skulle kolla på någon spelning som Sebbes kompisar har. Jag var på tok för trött, är ju inte van vid att både jobba och ha kul nu för tiden, så jag valde att ta det ansvarsfulla alternativet. Livet går inte ut på att ha roligt. Det går ut på att jobba och betala sin skatt och vara pigg dagen efter. Jag känner verkligen det nu när åren gjort sitt och jag börjat närma mig det sista, att jag behöver inte de där extra kickarna. De andra lär sig när de blir äldre.
Jag hade i alla fall inget att göra så jag tog den gemensamma kameran och plåtade lyan.
Här ligger mina goda vänner och tar sin eftermiddagsvila. Det räckte inte att de inte gjort någonting på hela dagen och kunde sova till tolv. Ena sidan av rummet i af. Ni skymtar också trappräcket som går upp i mitten.
Här har vi Anthonys lilla hörna. "Här kommer jag trivas som fisken i vattnet" sa han när han såg sin yta. Han grät sig sen till sömns för att vakna upp till regn. Dunken ni ser nertill i bild med orange kork är mitt bästa köp hittills. Det är en liter solskyddsfaktor 30 men en liten pump som man trycker på för att få ut. Tänkte att den skulle matcha min hud rätt bra.
Här har vi den bästa hörnan. Här sover jag nämligen. Jag har skärmat av med diverse olika föremål och mer kommer det nog bli.
Här har vi vardagsrum/matsal. Jag fick dessvärre inte med en fin yta på denna bilden som är till höger. Det är en liten avrundning med fåtöljer som man kan sitta och ta det lugnt i. Får ta det en annan gång. Kyl/frysen ni ser uppe till vänster i bild är våran. Där ställer vi vårt smör och vår dryck.
Här har vi köket. Riktigt fint med gasplattor och diskmaskin. Det långa skafferiet till höger om kyl/frysen är vårt skafferi. Där lägger vi vårt salt och våra knäckebröd som vi var på Ikea och handlade.
Uteplatsen. Här kan man samlas vid grillen som inte syns i bild. Finns också stolar som tillhör bordet.
Det var allt jag hade att visa för tillfället. Det finns en mittenvåning också med tre sovrum och en toalett. Jag har inte tillgång till detta för i rummen sover det kineser som vi delar huset med. Det kan vara värt att nämna. Men vi fick översta våningen för oss själva och där trivs vi ypperligt. Köpte oss ett ljudsystem igår också för att kunna lyssna på lite musik. Blev avundsjuk på Hanna när jag såg att hon hade ett. Fritt internet har vi också så det är precis som hemma i härliga Sverige. Bara att man vaknar upp med tre blöta män nu istället för en nyduschad kvinna. Vi har i af en ordentligt madrass att sova på så man får vara glad åt det lilla.
Hoppas ni får en bra lördag. Min lördag blev nyss söndag.
Med vänlig hälsning
Freyr

Kommentarer
Postat av: Klara

Det känns som att ni skulle behöva kvinnligt besök en natt om cirka en vecka ..

2010-12-04 @ 16:47:05
Postat av: Jakob

Vad gott att du har fått ett jobb, grabben, även om det inte är världens möktigaste utmaning. Men alla har vi sköljt kryddor och rensat potatis någon gång. Ha det nu bra och lycka till,

önskar

Pappa.

PS. Vem är Klara?

2010-12-07 @ 11:40:23
Postat av: Freyr

Tack käre far. Klara är Jons syster. Hon ska komma ner tillsammans med hela familjen Jonasson nästa vecka. Vi ska fira jul tillsammans med dem.

2010-12-07 @ 12:11:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0