Korvmacka och takfest

God morgon allesammans! 

Vaknat tidigt som vanligt, dagsljus på morgonen på grund av takfönster som vanligt, kan inte somna om som vanligt men är glad som vanligt. 

Har just vaknat upp efter en god natts sömn och en riktigt bra dag där man kände att Sydney överlevererade. Vaknade ju självklart tidigt och möttes av Jon i trappan som skulle springa iväg och jobba. Fick en liten stund efter det ett sms av Sebbe som sa att han skulle leka i staden med Brandon (killen med dreadlocks som jag fick mitt jobb av). Brandon har vart hemma i staterna ett tag så jag tänkte att ett möte efter long time no seen vore förträffligt. Jag mötte upp dem på ett övergångsställe vid en korsning där man får gå över på diagonalen om man vill.



Här har vi grabbarna. De hade vart inne på shopperian och handlat wienerbröd och gatorade. Brandon kände att jag också ville ha lite så han tryckte upp brödet i ansiktet på mig. Jag fick tugga på det jag kom åt. 

Vi gick sen på en liten shoppingrunda. Jag har inte ett enda öre kvar att leva på så jag kunde inte köpa något. Det var mest för Brandons skull vi skulle handla för han kom på att det var ganska varmt så han skulle köpa sig ett fint linne. Han hittade noll linne. Så man kan säga att det mest var upptäcktsfärd. De här grabbarna har bott här i ca två år så de visade mig till platser jag aldrig tidigare vart på. 

Vi tog vårt pick och pack mot Chinatown. Man blir lite imponerad av kineserna för de gör rätt konstiga grejer när de är sig själva. Jag fick prova Brandons cykel genom Chinatown och cyklade snabbt. 



Sebbe tyckte sen att jag skulle testa att gå in i ett kinabageri. Där snackar vi specialbakelser. De vet verkligen hur de ska baka så att folk står och gapar av förvåning. Relativt billigt var det också. Så jag köpte några spektakulära skapelser. 



Bröd med inbakad korv. Otippat god, riktigt god faktiskt. Jag kommer inte fråga efter receptet men kommer besöka bageriet igen tack vare denna. 



Macka med purjolök och skinka. Kanske inte lika häftig, och inte heller lika god. Men jag åt upp den också. 



Vi traskade sen vidare mot Darling harbour. Halvvägs dit kom Sebbe och Brandon på att de skulle äta. Vi drog då tillbaka till Chinatown, hade fattat tycke för stället, för att äta lite ris och nudlar. Hittade en food court. För er som inte vet vad det är, googla. Brandon tog med sig cykeln in på stället. Sen beställde vi. Det var gott.



Nu har ni också skådat en Amerikansk paltkoma. Något man inte gärna låter ögonen vila på en längre stund. 

Nu hade vi gjort det vi behövde i Chinatown och promenerade återigen med våra ben mot Darling harbor. Brandon lämnade dessvärre. Han skulle träffa en dreamgirl sa han. Så han hoppade på järnhästen och började trampa. Jag och Sebbe satte oss i solen vid vattnet. Vi hade en lugn skön stund när det helt plötsligt kommer fram två sydkoreanska flickor och vill intervjua Sebbe. Han var inte sugen till en början men jag övertalade honom. De hade en ganska lång intervju, nästan lite för lång, om Sverige och dess innebörd.



När de sen hade gått och vi återhämtat oss från detta kommer det självklart fram fler elever från Sydkorea. Sebbe tackade nej till den andra men tvingade på mig den här killen.



Han är den jobbigaste jag någonsin stött på. Han gillar fotboll men gillar inte att plugga. Hans favoritlag är Manchester United på grund av att det finns en kille från Sydkorea i det laget. Det var som att prata med en robot. Och han slutade aldrig heller. Man blev nästan lite irriterad framåt slutet av intervjun. Han avslutade sen snabbt och sprang därifrån. Det är något som folk från Asien gör. Så fort de ska någonstans så springer de. Ni kanske minns när jag satt på flygplatsen på guldkusten när jag lämnade lägenheten? Där var det en tjej från Asien som sprang till papperskorgen och slängde en nektarinkärna, sen sprang hon tillbaka och satte sig. Vad fan är det de har så bråttom till?

Sebbe och jag kände att solen hade gjort sitt så vi skulle börja vårt åkande hemåt. Vi kom inte långt förrän vi såg en skylt med öl för 3 dollar. En solig dag som denna vore det en dödssynd att inte falla för trycket. Vi kom in till en pub som inte var så angenäm så vi funderade på att gå därifrån. Dessbättre fick vi veta att det inte var där vi skulle dricka ölen. Utan man skulle upp i en trappa, gå igenom en okänd thairestaurang och sen upp en trappa till. Då kom man till the rooftop. Mycket härlig liten takvåning med tillhörande bar där man kunde ta sig en välförtjänt, gyllene, procenthaltig krabat. 



Sen åkte vi hem. Satte oss i solen utanför vår dörr och njöt lite till. Vi åt sen lite billig thaimat. Åkte in till staden en gång till för att träffa en god vän från Sverige. Elin heter hon, vet inte om jag berättat om henne men det är en människa i af. De satt givetvis också på en pub, också takvåning och där kunde man också dricka några öl i gott sällskap. 

Mycket bra dag i Sydney.

Idag är det nyårsafton. Kollade nyligen upp mot våra takfönster och såg ett blått sken. Detta bådar gott mina vänner.

Gott nytt år!
Med vänlig hälsning
Er blivande pojkvän
Freyr

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0