Tankegångar och fistfighting

Tjabba allesammans!

Jag får ursäkta min frånvaro. Detta är inte för att det inte hänt något utan för att jag vart på dåligt humör. 

Jag satt en morgon för mig själv och hade en vuxenstund. För mig innebär detta att man har en kopp med ljummet pulverkaffe i handen och en john silver utan filter fast i mungipan på altanen med morgonblaskan liggandes på bordet. Jag kom då att tänka på att vi inte avslöjat för er riktigt hur vi ser på Australien som land. Är det ett bra land eller är det ett pissland som lika gärna kan försvinna under vatten likt Holland när klimathotet är som värst och Al Gore förutspår sagor och tjänar lite pengar? 

Jag kom ganska snabbt på att det är ett suveränt land. Man har aldrig stött på denna vänlighet mellan två avslappnade människor. Man har inte sett en albinoneger förut, nu har man sett två. Man har också haft lyckan att stöta på en Hells Angel-kille iförd flip flop tofflor. Hemma i Sverige har de stålhättar och en pistol i byxmynningen.

Som exempel på varför det är ett bra land är också att man säger inte bara ett dystert "Hej" här när man hälsar på någon, man säger snabbt: "Hi, howaya?". Detta betyder: "Hi, how are you". (till Goliat: "Hej, hur mår du?"). De är fruktansvärt slappa när de pratar och uttalar inte orden riktigt. Men man kommer in i det också. Man har förvisso stött på några som är obegripliga men då är det bara att kolla dem i ögonen och le. När man ska säga hejdå säger man inte ens hejdå, man säger: "See ya". Detta säger man till och med när man är ute på landet och råkar stöta på den där lilla, lilla bensinmacken precis i det ögonblicket då man är väldigt, väldigt kissnödig. Det är inte alltid meningen bakom ordet som räknas utan det viktiga är att man säger det. Är det inte alltid det vi lärt oss? 

Han har en fågel på huvudet.

Andra typiska saker för Australien:

  1. Vänstertrafik. Största skillnaden från vårt land och mer än 90% av jordens övriga länder. I början gick man och funderade på vad vår regering sysslade med när de den där natten mellan 2a och 3e september 1967 beslutade att bara byta sida. Vi märkte sen att det går att komma in i vänstertrafik också. Man har ju kört en lägenhet på Sydneys mest trafikerade gator, det gick.
  2. Ljudet som uppstår när röd gubbe blir grön. Man står och väntar på att få gå över gatan och slumrar till lite för att det tar så lång tid. Då uppstår ett ljud som får en att tänka på lasermannens goda dagar. Då vaknar man till liv och korsar.
  3. Blinda. Finns mycket blinda människor i detta land. En gång när jag gick en promenad på tågstationen såg jag nästan en blind kille traska in med sin käpp i en tiggare som satt vid kanten. Jag kollade glatt och hade precis börjat le när det sprang fram en alldeles för snäll äldre herre och guidade den blinde runt tiggarn istället. Sorgligt.
  4. Gatumusikanter. Detta är nog något som är vanligt i de flesta stora städer, skulle nog vilja säga alla till och med. Men det skiter jag i, det är vanligt här i af. De som är bra tjänar riktigt mycket pengar. Igår såg vi en som kunde spela gitarr med bara en hand. Han tjänade riktigt mycket pengar.
  5. Enarmade banditer. Vi har haft förmånen att se fyra personer med bara en arm. Uppfriskande. Jon körde följa john med en av dem, avslutade med att göra armhävningar.
  6. Tama djur. Jag tänkte citera vår bortflugne vän Goliat första dagen i Sydney: "Det är inte så vanligt med hundar i den här staden". Det är hundar precis överallt och ingen av dem har koppel. Måste berömma dem för den pli de har på sina djur. Vi har sett två med tama fåglar också. En med en papegoja på cykelstyret och en med en nymfparakit på huvudet.
  7. Den kraftiga alkoholkonsumtionen. Här tänker ni säkert: "Oj vad han trivs nu, den där Freyr.". Till er skulle jag vilja säga: "Ja". Finns alltid någonstans att ta sig den där eftermiddagspilsnern och man vet att vart man än går kommer man stöta på någon som tänkte exakt samma sak som jag vid exakt samma tillfälle.
  8. Asiater. Varannan person man stöter på är Asiat, varenda taxichaufför är Asiat och varenda knegare på Mcdonalds, Burger King (som för övrigt heter Hungry Jacks här nere), Kentucky fried chicken och Subway är Asiat. Detta är dock bara något som är vanligt i Sydney. Men som känt så bor vi just nu i Sydney vilket gör att detta är det som är vanligt i Australien.
  9. Avstånden mellan allt. Vart man än ska så är det långt. Och vart man än ska tar det en timme att ta sig till. Det här landet är fruktansvärt stort.

Nu vet ni allt om Australien. Kanske dyker upp lite fler saker under resans gång, det får vi ta då. 

Anledningen till att jag vart på dåligt humör är för att jag och Jon har bråkat, två gånger. Det finns faktiskt stunder då man vill döda, det förstår alla. Det förstår även jag och Jon. Det första bråket vi hade handlade om att vi lyssnade på en låt. Då hävdade jag vänligt med bestämt att den låten är en copy på en annan låt. Jon hävdade att det inte var en copy. Sen bröt helvetet lös. I andra bråket var det handgemäng inblandat. Jon tyckte en natt att jag snarkade lite för mycket. Då gick han fram till mig och vände på mig så jag slutade. Han passade också på att ge mig några njurslag och doppa pungen i mitt bakhuvud. Efter det gick jag en trappa ner på toaletten för att kissa blod. Efter det gick jag upp igen, ställde mig bredvid hans säng, tog av mig mina kalsonger och la mig naken på honom. Hans första reaktion var att kramas och mysa. När han sen märkte att jag var naken puttade han ner mig från sängen, väldigt hårt. Jag blev då förbannad och skulle slå honom. Han blev så ännu mer förbannad och skulle slå tillbaks. Vi var riktigt arga på varann och pappa Anthony var tvungen att lugna ner oss. Det var tur för annars hade våra väggar vart täckta av blod just nu. Man skulle kunna säga att jag vann själva slagsmålet men Jon vann det känslomässiga. Detta med tanke på att jag var naken. Lite svårt att ta en person som är naken på allvar. En liknande känsla hade jag när två kompisar började bråka på halloween en gång i tiden. Ansvarsfull som jag är skulle jag gå i mellan och stoppa bråket. Mindre lyckat med tanke på att jag såg ut såhär.



Jag och Jon har nu hämtat oss från otrevligheterna och har beslutat oss för att aldrig mer göra om dessa misstag. Imorgon ska jag försöka vakna tidigare än honom och ge honom en brakfrukost på sängen. Efter det ska han få en blöt kyss, rätt på munnen.



Hoppas ni får en trevlig dan före dopparedan. Min dan före dopparedan kommer börja med att jag går ut några timmar för att se om solen kan lysa på mig. Sen ska jag jobba i tre timmar. Sen ska jag ladda för dopparedan då det också blir jobb och diverse festligheter hemma hos min kära vän och gamla kollega Hanna. 

Med vänlig hälsning
Freyr

Kommentarer
Postat av: gudrun

Hej kära Anton va kul när du kommer igång och skriver igen ,du är så rolig och skriver så bra.Jag vill önska dig god jul och jag är rätt säker på att du kommer att

ha det bra där nere över julen kommer ni att fira tillsammans med Simons föräldrar..

Ha det bra kram mamma

2010-12-23 @ 23:08:56
Postat av: junita

du verkar ha det asgött o fan va roligt du skriver ja fick mig några skratt :D Hoppas nni är rädda om er o har det fint:)

2011-01-06 @ 19:40:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0